solex rijden
Gechiedenis van de Solex

Geschiedenis van de Solex


1905
De eerste Solex ontstond per toeval toen twee Fransen, Maurice Goudard en Marcel Mennesson, een fabriekje begonnen voor kleine motoronderdelen.

1918
Men maakte een fiets met een hulpmotor boven het achterwiel. Hierna werd het merk Solex vooral bekend van de carburateurs voor automobielen. Toen Marcel Menesson begreep dat er na de tweede wereldoorlog weinig vraag naar auto’s zou zijn, ontwikkelde hij een nieuw hulpmotortje dat boven het voorwiel werd geplaatst.

1941
Er werden al 30 prototypes op bestaande fietsen gebouwd, gevolgd door een voorserie die reeds het beroemde zwanenhalsframe had.

1946
De introductie van de solex vond plaats. Hoewel het blokje in de loop der jaren werd verbeterd bleef het toch in principe gelijk aan het eerste type 129. Het bedrijfje kreeg verschillende eigenaren, waaronder Renault, Motobécane en Yamaha.

1948
In Nederland werden Solex bromfietsen tot 1969 in licentie gebouwd door de Productiemaatschappij van der Heem NV die ze voor R.S. Stokvis & Zonen maakte, in de ENAF (Eerste Nederlandse Autorijwielen Fabriek). Het type 3800 (uit 1966) wordt nog steeds gebouwd in Hongarije en China. Vooral in het begin van de jaren 60 waren solexen erg populair bij meisjes, daar waar de Puch, de Floret en andere bromfietsen bij de jongens erg in trek waren. De Nederlandse exemplaren hebben een andere kleur dan de Franse.

1996
Een Franse inporteur kocht 60% van de aandelen en het merk verhuisde naar Hongarije. Daar worden de kleine bromfietsjes nog steeds gebouwd.

2005
Er werd bekend gemaakt dat het merk Solex nieuw leven werd ingeblazen door het Franse bedrijf Mopex. Daar worden de oude modellen opnieuw geproduceerd, maar om juridische redenen onder de merknaam Black 'n Roll. In 2005 ontstond commotie in de Nederlandse solexwereld vanwege het verplichte bromfietskenteken. Oude solexen waren in oorsprong bromfietsen en mochten dus niet op het fietspad rijden. Doordat gebruik van het fietspad vaak oogluikend door de politie werd toegestaan was er eigenlijk geen echt probleem. Met het bromfietskenteken zou echter door de kleur van de kentekenplaat precies zichtbaar worden welke solex een bromfiets en welke een snorfiets was (en dus wel op het fietspad mocht rijden). Half februari 2006 werd bekend dat solexen gebouwd voor 1974 tijdelijk kosteloos en zonder keuring omgezet kunnen worden naar snorfiets.

2008
Jos en Dorathé van den Brandt uit het Brabantse Haarsteeg besluiten solexen te gaan verhuren met eventueel bijbehorende arrangementen. Kleine groepen vanaf 2 personen, maar ook grote groepen kunnen bij hen terecht voor een leuke uitgestippelde solextocht door de Oostelijke Langstraat en het Land van Heusden en Altena.
Video over van den Brandt Verhuur.